Thursday, May 7, 2009

Pembangkang Rancang Kekecohan Untuk Sabotaj Sidang DUN Perak

Kuala Lumpur -- Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia menyatakan rasa kesal dan kecewa dengan sikap biadab dan kekasaran luar biasa yang ditunjukkan oleh Wakil Rakyat Pembangkang di Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak Darul Ridzuan hari ini.

Ketua Penerangannya, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican menyifatkan segala tindakan ini sebenarnya dirancang bagi melakukan 'sabotaj' kepada Sidang DUN yang sah dan diakui oleh peruntukan undang-undang.

Malah jelas beliau apa yang sangat mengecewakan ada antara mereka yang bersorak dan membawa gendang demokrasi tulin kononnya tetapi gagal mengamalkan 'erti demokrasi' yang asas.

"Kita amat kesal dengan sikap sebilangan wakil rakyat pembangkang yang benar-benar bertindak secara tidak selari dengan status dan 'decorum' mereka sebagai wakil rakyat.

"Apakah iktibar dan tauladan baik yang nak ditunjukkan kepada rakyat dengan siri tindakan yang sedemikian sifatnya? Ke mana hilangnya rasa hormat kepada kehadiran DYTM Raja Muda Perak?

"Tindakan yang bersifat sengaja untuk mensabotaj Sidang DUN ini menggambarkan sikap mereka yang tidak dapat menerima realiti perubahan", katanya kepada laman webPemuda di sini, hari ini.

Tegasnya lagi kegagalan 'mendahulukan politik rasional dan mengutamakan kepentingan rakyat' adalah gambaran sebenar niat pembangkang.

"Sidang DUN yang bakal mencerap segala permasalahan rakyat dalam berhadapan dengan realiti ekonomi sukar - ingin disabotaj sedemikian rupa.

"Ini hanya menyebabkan masa terbiar dengan permainan politik tidak matang oleh barisan pembangkang di DUN Perak", ujarnya.

Pemuda tambah beliau amat mengharapkan 'kematangan politik' dapat dijadikan asas kepada usaha meneruskan agenda besar membela rakyat di Perak.

Asas demokrasi ini tegasnya mestilah difahami dalam bentuknya yang paling 'asas' dan mudah.

"Sebarang pertikaian mestilah menggunakan platform yang betul dan tepat. Trend untuk menarik rakyat ke jalanan dan membawa 'kekacauan' ke sidang yang mulia adalah sesuatu yang sangat mendukacitakan.

"Pembangkang mungkin perlu belajar daripada politik matang yang ditampilkan oleh 'pembangkang' di Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Perak sebelum ini.

"Rasa hormat kepada sidang DUN yang mulia dan kasih kepada institusi Raja - diterjemah baik oleh rakan pembangkang mereka yang lain. Peranan sebagai pembangkang mesti diisi dalam ruang lingkup politik rasional dan matang", katanya.

0 comments:

About This Blog

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP